Over NBN

Missie

De missie van het NBN luidt: het bevorderen van het effectief en moreel handelen van mensen in organisaties.

Doelstelling

NBN wil een netwerk zijn waarin kennis en kunde voor ethisch handelen in het bedrijfsleven en de overheid wordt gedeeld. Daarmee is het een leerorganisatie en ontmoetingsplek voor professionals die zich met ethische vraagstukken bezighouden en voor iedereen die ethiek, integriteit en compliance een warm hart toedraagt. Het doel is om NBN een denktank te ontwikkelen voor de verduurzaming van onze samenleving vanuit bedrijfsethisch perspectief.

Geschiedenis

In 1986 richtte Henk van Luijk (bedenker van het 7 stappen tellende onderzoeksplan voor dilemma’s) het Nederlands Overleg Bedrijfsethiek op. Het doel hiervan was om het thema bedrijfsethiek op te nemen in de bedrijfsvoering van organisaties. Van Luijk signaleerde toen al dat bedrijven ethiek wel belangrijk vinden, maar altijd ondergeschikt aan het maken van winst. In 1990 ontstond het Net werk Bedrijfsethiek Nederland om bedrijfsethiek en goed bestuur structureel in het organisatiebeleid te integreren.

Het NBN verenigt

  • Mensen die binnen bedrijven, de overheid en andersoortige instellingen actief werken aan het vormgeven van organisatie-ethiek;
  • Bedrijfsethici, coördinatoren goed bestuur & integriteit en MVO-ontwikkelaars;
  • Bestuurders, politici en opiniemakers;
  • Onderzoekers naar ethiek binnen organisaties;
  • Studenten en docenten bedrijfsethiek aan hogescholen en universiteiten
  • Europese en internationale vakgenoten.

Bestuur

Isabel van Dijk, voorzitter

Marion Smit, penningmeester

Jacqueline van Houwelingen, algemeen bestuurslid